У художньому музеї відкрилась виставка відомого фотохудожника Олега Мальованого

19 Серпня 2020

«Випереджаючи час» –  виставка під такою назвою відкрилась у Харківському художньому музеї. Експозиція складена з робіт відомого харківського фотохудожника Олега Мальованого – переможця низки престижних міжнародних конкурсів, одного з авторів, який стояв біля витоків харківської школи фотографії. Виставка є ювілейною, адже вона приурочена до 75-річчя автора.

Не зважаючи на те, що чимало з цих робіт створені 20, 30 і 50 років тому, вони і нині мають дуже сучасний вигляд. І це не дивно, бо свої фотографії Олег мальований створював, постійно знаходячись у пошуках образної мови.

Ірина Сидельова, зав. відділу науково-просвітницької роботи Харківського художнього музею

Хочется показать, как работал художник, создавая свои удивительные произведения в поисках образного языка, средств художественной выразительности в то время, когда мир еще не знал цветной фотографии, в то время, когда было много запретов на свободное творческое искусство. И вот Олег Малеванный был среди тех, кто, можно сказать, бунтовал против запрета и формировал новый подход к искусству фотографии.

Інженер за освітою, він займався фотографією виключно за журналами, книгами, а першим фотоапаратом «Лейка», який йому потрапив до рук, він настільки захопився, що зламав. Гуляючи за радянських часів з фотоапаратом «Смена» у руках, він часто бачив абсурдність того, що відбувалося у країні, і як людина небайдужа не міг не звертати на це увагу:

Ірина Сидельова, зав.відділу науково-просвітницької роботи Харківського художнього музею

Она была опубликована в «Огоньке, причем это было как бы преддверие афганских событий,  и любого нормального неравнодушного человека это всегда волновало и, вот вы видите, «Куда» называется, вот стрелка указывает туда, где кирпич и там, где лава, огонь и мальчик в противогазе беззащитный несчастный стоит, это как по теории удара – увидел и сразу потрясен тем, что ты видишь.

Він постійно вдавався до творчих експериментів, зокрема, перебуваючи і у групі фотохудожників «Время», так Олег Мальований використовував так званий «ефект бутерброда», коли два різних фото одного місця чи об’єкта накладались одне на одне.

Ірина Сидельова, зав. відділу науково-просвітницької роботи Харківського художнього музею

Эффект соляризации, эффект эквиденситы, изогелий и многое другое, что он сумел как бы проработать и, можно сказать, изобрести, он все это отражает в своем творчестве. Скажем, эффект эквиденситы. Это связано с особой пленкой, которая применялась в медицине и в космосе, и вот Олег Иванович подумал, что это эффект нового материала может дать что-то  интересное в фотографии.

Експериментуючи з кольором, Олег Мальований часто надавав перевагу червоному, завдяки чому створювався ефект нереальності, абстракції. І його роботи знайшли визнання у різних країнах – приміром, за цю роботу у 70-х він отримав премію на міжнародному конкурсі. Роботи  Мальованого зберігаються у низці музеїв та приватних колекцій у різних країнах світу.

Ірина Дергоусова, Дмитро Поздняков.